Information

Jag tänkte berätta lite generellt om Zimbabwe/Vic falls Town. Det är en underbar plats! Som sagt, alla människor är mycket vänliga! Det finns två internetcafeer, men jag har inte provat något av dom. Det finns en liten typ galleria, fast utan tak. Det är liksom som små affärer i en ring, och i mitten är det öppet. Det var där vi satt och fikade. Det är ganska litet där men underbart vackert! Elephant Walk heter det. I affärerna kan man köpa handgjorda souvenirer, såsom skålar, smycken och andra saker. Det fanns även en liten, jättefin affär (med aircondition!! Mycket ovanligt här) med olika tvålar, body scrubs och liknande. För att komma från våran lodge till elephant Walk måste man gå igenom marknaden. Det är en massa folk med små typ partytält där dom säljer handgjorda skulpturer och liknande. Dom står alltid och ropar på en, "come to my shop!" "just look", osv. Men om man går lite vid sidan om marknaden istället för rakt igenom följer polisen med. Dom står alltid och vaktar och när dom märker att man inte är ute efter att gå till marknaden ser dom till att man inte blir störd, vilket faktiskt är jätteskönt!

Vic falls Town har även ett "Seven to eleven". Känns bekant, haha! Där köper vi nötter som vi äter på lunchrasten, för annars hinner man bli så hungrig.

Vill man köpa ett simkort till mobilen kostar det 1 dollar och vill man fylla på det går man inte in till någon affär. Det går alltid runt personer med en orange väst som det står "buddie" på. Dom säljer påfyllning till telefonen, och dom verkar vara ute även på nätterna!

Favoritstället är dock Creamy Inn/Chicken Inn/Pizza inn! Ett ställe (det är tre avdelningar, därav tre namn) som säljer mat, fika och underbar glass!

Vic falls Town har faktiskt även en bar. Vi har åkt dit några gånger (lördagkvällarna) , och det är väl helt okej. Lite backpacker-ställe, men det finns biljardbord som vi använt några gånger. Baren heter Shoestrings och är väl i storlek med bonden, fast med en stor bakgård och pool också. För att komma till Shoestrings åker vi bil. I Zimbabwe får man åka på flaket på bilarna, så vi sitter ihoptryckta där. Fläktar skönt!


Kommentarer
Postat av: Maria

Så trevligt att vakna slå på datan och få läsa allt du skriver, det är så roligt känns nästan som man är med dig där:)tänk vad du får vara med om, ska bli så kul att få se bilder sen, många kramar från oss<3

2012-11-01 @ 07:00:24
Postat av: Mamma S

Håller helt med Maria, jag ser framför mig hur du sitter där på flaket och sådär, du beskriver så bra! Fast jag vill verkligen höra lite klickljud när du kommer hem:-)))Smart också att berätta om läkarbesök på bloggen, du kan du! Jag förstår att det blir tomt att lämna allt det där, att du inte känner dig klar. När jag ringde till organisationen för att kolla om det gick att utöka tiden, fick jag ju dessutom veta att de var SUPERNÖJDA med dig, och de blev jätteglada åt att du ville stanna! De är nog lite sura på Jens nu, eftersom du valde att åka hem när det var tänkt;-))Men jag följer gärna med på en resa dit sen, så du får visa allt! Puss älsklingen!!!

2012-11-01 @ 08:51:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback